Onderzoeken snelfietsverbinding Cuijk-Nijmegen
Pak je de auto of toch de fiets? Met de verdere uitbouw van de snelfietsverbinding Cuijk-Nijmegen wordt die keuze straks een stuk makkelijker.
De nieuwe fietsbrug over de Maas levert fietsers van en naar Cuijk 2,5 kilometer winst op in vergelijking met de route via de brug in de A73. Een mooi project waar ingenieursbureau Econsultancy veel onderzoeken voor heeft uitgevoerd. Integraal projectleider 'Leendert Lau', neemt ons mee.
Fraai en herkenbaar
Züblin Civiele Betonbouw is samen met HSM de hoofdaannemer van de nieuw te bouwen brug. Deze fiets-voetgangersbrug met een breedte van 6 meter heeft een stalen hoofdoverspanning van zo’n 145 meter. De aanbruggen, die de hoofdbrug op het land verbinden, hebben een totaallengte van ruim 200 meter. De nieuwe brug wordt op een afstand van 20 meter van de bestaande spoorbrug geplaatst. Samen met Quist Wintermans Architecten en Karres + Brands Landschapsarchitectuur hebben Züblin en HSM een ontwerp ingediend. Door een speciale commissie is dit ontwerp als fraai, herkenbaar en goed doordacht beoordeeld. Dit architectonisch en landschappelijk ontwerp was een belangrijk gunningscriterium in het aanbestedingstraject van dit project.
Onderzoekspartner
Voor een project als dit moet op veel verschillende onderdelen onderzoek gedaan worden. Leendert: “Doordat wij in het voortraject al bij dit project betrokken waren en door ons grote aanbod van diensten, is Züblin Civiele Betonbouw bij Econsultancy uitgekomen als onderzoekspartner.”
Best ingewikkeld
De bouwwerkzaamheden vinden plaats in de uiterwaarden van de Maas maar ook in het binnendijksgebied. “Best ingewikkeld.”, zegt Leendert. “De Maas kent een grillig verloop in de tijd. Kan de bodem in de uiterwaarden de zware werkmachines en de nieuwe pijlers voor de brug dragen? Wat kunnen we doen met de uitgegraven grond? Ligt er archeologie in de bodem die verstoord wordt door de graafwerkzaamheden? Worden beschermde plant- en diersoorten bedreigd door dit project? Allemaal vragen waar wij onderzoek naar uitvoeren zodat er geen vertraging ontstaat in de projectplanning.”
Uitgebreid onderzoek
“We hebben zoveel onderzoeken uitgevoerd,” lacht Leendert, “dat ik ze niet allemaal kan toelichten. Maar wat ik leuk vind om te noemen is het bemestingsonderzoek. Een deel van de uiterwaarden is verpacht aan boeren. Sommige delen zijn nooit bemest, maar worden wel gebruikt om te hooien. Het afkomende hooi is speciaal geschikt als voer voor paarden. Krijgt die boer straks dezelfde grond weer terug na de werkzaamheden? Dat is nogal belangrijk. Wij hebben vooraf mineraal technisch onderzoek gedaan. Als de werkzaamheden klaar zijn zullen we opnieuw onderzoek uitvoeren en kijken wat de staat van de bodem dan is.”
Leendert vertelt enthousiast verder. “Bij Mook moesten bomen gekapt worden. Ook daar gaat een ecologisch onderzoek aan vooraf. Er zaten namelijk… eekhoornnesten. De eekhoorn is in Nederland beschermd. Onze ecoloog Tom Bruins heeft geïnspecteerd of de nesten in gebruik waren. Dat bleek niet het geval te zijn. De nesten konden daardoor zonder problemen verwijderd worden.”
Combineren
Leendert: “Dit project is een mooi voorbeeld hoe wij verschillende onderzoeken kunnen combineren. Dat scheelt veel tijd en kosten. Er wordt nog hard gewerkt om de brug te bouwen. Ook wij zijn nog niet klaar met onze onderzoeken. De fietsers kunnen in het najaar van 2020 van de brug gebruik maken. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dan de auto laten staan en de fiets pakken!”
Op zoek naar een onderzoekspartner?
Neem contact met ons op via 088 - 500 1 600 of vraag vrijblijvend een offerte aan.